Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. május 14., szombat

Kerengők (Csongor, Tünde)

Ma is mindenki a boldogságot keresi. Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című műve alapján született egy kortárs magyar dráma. Két felvonás, két külön előadás, két út. de a végén összeérnek, kipótolják egymás hiányosságait és összeáll a puzzle. 

A Kerengők – Csongor, Tünde című Átrium Film-Színházbeli ősbemutatót megelőzte a Szabó Borbála szövege alapján készült beavató színházi előadás. 


Mindig izgalmas, ha egy klasszikus kerül színpadra, ráadásul ez az átirat a mai ember jelenébe emeli át Vörösmarty művét. Találhatunk virtuális világokat, Mátrixból átemelt elemeket, Apple aranyalmafát, Tesla Klubbot, Szabadság hídról leugráló öngyilkosokat, Nemzeti dohányboltot, de a mag az megmarad. Így képes szólni a mai fiatalokhoz. Nyelvezetében Vörösmarty és a mai fiatalok szóhasználata keveredik, hol eltaszítva egymást, hol pedig viccesen karöltve vonulnak végig mindkét felvonáson (bár a trágárság olykor kicsit már sok). Színpadképileg is modern, nagyrészt vetítésre támaszkodik a rendezés, ami sokszor megkérdőjelezhetetlenül helytálló például Csongor (Feczesin Kristóf) és Balga (Domokos Zsolt) játéka közben, valamint az Éj megjelenésekor, de pár jelenetnél a kevesebb néha több elvét kellett volna követni. A központi díszletelem egy univerzális fémszerkezet, ami mindvégig az aranyalmafát szimbolizálja, és ami egy pillanat alatt alakul át Csongor íróasztalává, a Tesla Klub pultjává, és többek között a fa tövébe épül fel a kút, ahonnan Ledér (Piti Emőke) előbújik. Az Éj alakját megjeleníteni mindig nagy fejtörést okoz a rendezőknek, de ebben az előadásban Magács László zseniális megoldást talált. Venczel Vera arcát vetítik a vászonra, ami a nézők és a szereplők között van kifeszítve. Zavarba ejtően közelről vehetjük szemügyre a művésznő arcának minden apró mozdulatát. Ezzel az Éjjel folytat párbeszédet Tünde. 

Mellette még három jelentős alakítást érdemes megemlíteni. Börcsök Enikő színpadi jelenléte Mirigyként olyan erős, hogy azonnal magára vonja a figyelmet minden megszólalásakor, és nem is ereszt a jelenet végéig. A gonosz boszorkány és a fiát elengedni nem tudó anya tökéletesen egybeforr személyében. Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a két főszereplő, Prohászka Fanni és Feczesin Kristóf játékát sem. A fiatalok párosa erős, energikus, szerepformálásukon érződik a köztük az összhang, az egymás iránti feltétlen bizalom.

Csongor egy igazi kocka srác, a környezete elől menekül, egész nap a virtuális világokat járja haverjával, Balgával, miközben az élet nagy dolgait tárgyalják. Csongor életunt, semmi örömöt nem lát a valóságban. Anyja, Mirigy állandó látogatói egyfolytában egzecíroztatják „Csongit”. Egyik küldetésük során egy különleges lény jelenik meg a játékban, a fiú azonnal odáig lesz érte. Tünde (Prohászka Fanni) Trinityhez (a Mátrix egyik szereplője – egyébiránt számos, a filmre utaló más elemmel is találkozhatunk a darabban) hasonlóan üzeneteket küld, majd lepottyan az Apple fáról, szerelmet vall Csongornak. A fiú elalszik, a lány ezért dühös lesz, és Vörösmarty szavaival int búcsút neki. A boldogság éppen csak megmutatja magát, máris tovaillan. Csongort Irma vezeti rá, hogy a Tesla Klubban megleli Tündét. Itt találkozik a Kalmárral, a Fejedelemmel és a Tudóssal, akik végül mind kiégnek és a Szabadság hídról a Dunába vetik magukat a lány szeme láttára.  Tündének a bárból is nyoma vész, és egy parkban bukkan fel újra a partidrogtól kábult Csongor társaságában, reggel pedig a prostituált Ledérrel indul haza. Útközben kitisztul a fiú agya, hazamegy anyjához, Mirigyhez és a három lepukkant szerencsétlen csavargóhoz: Kurrahhoz (Viktor Balázs), Berrehhez (Végh Zsolt) és Duzzoghoz (Kárpáti Pál). Csongor felvonása ezekkel a sorokkal ér véget: „Csak te vagy hű, csak te vagy társ, szűnhetetlen gyötrelem; tél a szívnek tél az észnek, kétségbeejtő szerelem.” 

Tünde felvonása kipótolja a hézagokat és megmutatja, hogy egy nőnek mit kell átélnie boldogsága eléréséért. Irmát a tündérlány magához emeli, aki idegenvezetőként végigsegíti az éjszakán és leplezi a világ romlottságát. Egy éjszaka alatt bejárja a földi poklot és szembesül azzal, hogy a vágyott élet mégsem olyan meseszerű, mint ahogy az a túloldalról tűnt: csalás, hazugság, szexéhes férfiak, alkohol, prostitúció, öngyilkosság. A lány kiábrándulva az ideálokból épített életből eldönti, hogy hazamegy, ám ekkor megbolondul az okostelefon. Megjelenik az Éj, aki győzködi, hogy nem való neki ez a boldogságra képtelen világ, tartson vele a semmibe. Tünde egy pillanatra meg is inog, ég és föld között lebeg, nem tartozik sehová, de az utolsó pillanatban megtörten barátnője szavára hallgatva kimászik a vízből. Sarkára áll, elhatározza úgy fog játszani, ahogy ez a világ megkívánja, illegeti magát, huncutul az ujja köré csavarja a férfiakat, manipulál.


Tünde ebben az átiratban aktív cselekvő, kilép az objektum létből, nem csupán a szerelem tárgya, hanem küzd a boldogságáért. Így jut el Mirigyhez, aki egész végig a háttérből igyekezte szétválasztani a fiatalokat, mert nem tűri, hogy fia mást is szeressen rajta kívül. A három szerencsétlen a boszorkány ellen fordul, és Tünde pártjára állnak. Hazaérve Csongor és Balga szétverve találják a szobát, megkötözve az anyját és ott van Tünde is, akit egész éjszaka üldöztek. A két fiatal belefáradt a történtekbe, veszekszenek egy nagyot, majd egymás karjában vágnak neki a közös életnek. 

„Az „aktualizálás”, maira fordítás ellenére persze az örök dolgokról próbál szólni a mi Csongor és Tündénk is: az élet értelméről, a nőről, a férfiról és a szerelemről.” (atriumfilmszinhaz.hu)

Csongor: Miért pont nekünk sikerülne? 
Tünde: Csak!

Írta: Szekeres Vanda
Fotók: Toldy Miklós
banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink