Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. március 1., kedd

Testek párbeszéde táncba öntve

Vízcsepp a hal szemében a Budapesti Nemzeti Táncszínházban

Egymásba kapcsolódó testek meséltek férfiről, nőről, szépségről, ezek kapcsolatáról és kultúráról a Nemzeti Táncszínház – MOM Kulturális Központ Kupolában.

Batarita (Magyarország) és PYO Sangman (Dél-Korea) kortárs táncestje a Nemzeti Táncszínházban, kifinomult mozgásszínházi módszerekkel járta körül a Kelet és Nyugat között felmerülő különbözőségeket, amelyek nemcsak a nyelvben, kultúrában, de az egymáshoz való viszonyulásban is folyton felmerülő esetekké válhatnak. Az előadás testelemző felépítéssel járta körül a témát két felvonásban. Az első részben szólókat láthatott a közönség, ahol a magunkra utaltság és a mindennapiság bénító küzdelme egyaránt megmutatkoztak. Az ezt követő második felvonásban együtt fonódott kifejező egységbe a két előadó, amelynek során a duó a két kultúra közti mindennapos kulturális és vallásos egymásba ütköztetett képeket tette tapintható egységgé mozgásán keresztül. A felszabadító energia, amely a két művész testén folyamatos áramlásban ütközött ki a közönségen, olyan élményt kínált, amely által a meg nem tapasztalt is közelivé vált, mintegy érzékelhető tudássá alakulva. A két alkotó testmozgása, az abból kibomló nyelvezet ezáltal láthatóvá a láthatatlant és közvetlenné a távolit, lebontva a két kultúra között felépült határokat. A 2015-ben történő Szöul Improvizációs Fesztiválon való találkozásukkor már kiderült, hogy közös munkájuk fontos irányt jelölhet ki a magyarországi mozgásművészetben, főként az orientalista és kortárs művészet összekötésében. Párosuk aktív szerepet vállalt, mint a tánc, koreográfia, jelmez, mint pedig a darab megírásában.

Batarita szóló munkái mellett mint koreográfus, táncos, rendező, a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán tanult, és 2001-től kezdődően a több helyen is kamatoztatta a koreografálásból szerzett tudását, mint hazánkban, mint külföldi előadásoknál. A Nemzeti Táncszínházban bemutatott darabban szereplő társa, Pyo Sangman, 2009-ben végezte tanulmányait koreai tradicionális táncszakon, Szöulban. Munkájával a világ több részén is jelen volt már, olyan országokban, mint Korea, Japán, Dél-Afrika, Kína és Németország. Batarita ázsiai kultúra iránt mutatott folyamatos érdeklődése elősegítette találkozásukat, majd a későbbiekben kialakuló közös munkájukat is.


Így, az est nemcsak a test minden rezdülésébe varrt jelentések befogadásáról, de a Kelet és Nyugat természete kapcsolódásáról is szólt, mindez olyan módon, hogy a látás, az érzékelés értéssé válhasson, miközben a művészet mint szócső világon túli térbe helyezte a jelenben létező nézőket. 

Írta: Bereczki Ágota
Fotók: Nemzeti Táncszínház, KNI
banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink