Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. március 6., vasárnap

Ave, Cézár!

Írta: Pirmann Tamás

Bár magam sem értem az okát, de úgy alakult az életem, hogy hatalmas rajongója lettem a Coen testvérek filmjeinek. Bármelyik alkotásukat néztem meg, az biztos, hogy vagy elképesztően élveztem (Arizonai ördögfióka), vagy mélyen elgondolkodtam (Egy komoly ember, Fargo), vagy mindkettő (A nagy Lebowski). Valamiért nagyon személyhez szólónak tartottam mindig is a világukat, főleg talán azért, mert a történetmesélésnek egy teljesen egyedi módját fejlesztették ki. Nem csoda hát, hogy az Ave, Cézár!-t jobban vártam, mint a karácsonyt és a vizsgaidőszak végét egyszerre. Amit kaptam, az egy páratlan moziélmény volt, a Grand Budapest Hotel óta nem élveztem ennyire semmit a vetítőteremben, bár ez egész más dimenzióban mozgott.


A történet egy mondatban leírható: Eddie, Mannix, hollywoodi ügynök igyekszik rendben tartani az 50-es évek hatalmas színészbálványainak magánéletét, hogy se őket, se a stúdiót ne érhesse botrány. Ami azt illeti, ez minden Coen-filmnek a kulcsa is egyben: a történet valójában csak egy kerítése a filmnek magának. A legjobb, ha az ember nem figyeli feszülten, csak hagyja magát sodródni oda, ahol a rendező(k) épp akarják, hogy legyen. És atya ég, itt aztán annyi mindent tekint végig a néző, hogy mire kijön a moziból, nem tudja végigsorolni, miket is látott. Volt ebben az alkotásban filmkritika, színészkritika, korszakkritika, rendszerkritika, bulvársajtó-kritika, de még valláskritika és ideológia-kritika is. Annyi mindent láttunk, és olyan finoman és kellemesen tálalva ebben a mindössze 106 percben, hogy szégyellem, de nehezemre esik mindenre konkrétan visszaemlékezni. Mindezek mellett páratlan képi világgal, a Coenekre jellegzetes lehetetlen humorral és egy olyan erős színészgárdával operál, ami bármilyen filmet kiemelne. Josh Brolin nagyszerű alakítást hoz, mint elhivatott ügynök, ahogy George Clooney is, mint bárgyú, bálványozott színészecske, ugyanakkor a mellékszereplők sem felejthetők. Ralph Fiennesra a rendező szerepe Monsieur Gustave karaktere (A Grand Budapest Hotel) után úgy passzolt, mint egy pontosan rászabott ruhadarab, csak úgy, mint Scarlett Johanssonra a botránykirálynő, Alden Ehrenreichra a felkapott, suttyó sztárocska, vagy Jonah Hillre a személyiségmentes hivatalnok szerepe, akit csak azért tartanak, hogy mindenki helyett elvigye a balhét. De hát ez sem meglepő, a Coenek mindig tudták, kit mire, és mikor kell felkérni.


A hatása a filmnek a következő volt: a nézőtér gyakorta felnevetett, de nagyjából úgy, mintha egy karmester vezényelte volna őket. Minden poénon a közönségből mások nevettek. Hatalmas érdeme a filmnek, hogy képes mindenkihez szólni, bár az is igaz, hogy a poénok jelentős részének az értékeléséhez szükséges némi alapvető jártasság az aktuális témákban. Külön figyelemreméltó, hogy abban a korban, amikor a paródia és az idétlenség hódít a vígjátékokban, az Ave Cézár nem próbál meg egyik sem lenni. A szereplői háromdimenziósak és teljesen valószerűek voltak, és még ha néhány helyzet olykor váratlannak is hatott a vásznon, utólagosan visszagondolva azokról is olyanok elmondhatjuk: az életben ilyen dolgok bizony előfordulnak. 


Ha élhetek ajánlással, azt mondanám, hogy ez a Coen-fanatikusok számára alapvető szükségletté és limonádéfilmmé egyszerre fog válni, míg a rendezőket nem ismerő nézők is meg fogják benne találni a szórakozást. Azonban figyelmeztetésül még hozzátenném: a film nagyon tömény, így akinek ez igazán tetszeni fog, szinte biztos, hogy repetát kér majd belőle.
banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink