Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. február 29., hétfő

Leonardo cukorkája és a Saul fia sikere - ilyen volt az Oscar

Írta: Tóth Judit

Tegnap végre Leonardo DiCaprio is felkerülhetett az Oscar-nyertesek hosszú listájára. Olyan ez, mint amikor egy kisfiú végre megkapja a kirakatban már rég kinézett cukorkáját, de az ízére még sokáig várnia kell. Tegnap végre megkapta. De mi magyarok is örülhetünk, hiszen Nemes Jeles László sikerfilmje, a Saul fia is gazdagabb lett a legnemesebb szobrocskával. Nézzük hát az eredményeket!


A legjobb film

A döntnökök ebben az évben a Spotlight - egy nyomozás részletei című filmet hozták ki a legjobbnak. Meglepő-e a végeredmény? Egyáltalán nem. Legalábbis, ami engem illet. Noha a film "vonásai" sokkal inkább ütöttek egy dokumentumfilmre, mégis úgy gondolom, hogy az Akadémia nem hozott rossz döntést. A Spotlight ugyanis egy olyan témát feszeget, ami szerintem a papi cölibátus törvénybe iktatása óta egy ki nem mondott, súlyos problémát jelentett a katolikus egyház számára. A Spotlight nem tett többet annál, hogy ezt a jelenséget megmutassa, szigorúan tárgyilagosan, a lehető legkevesebb együttérzést csempészve a filmbe. Noha a megtekintése után napokig mardosnak a gondolatok, mégsem lehet a film szereplőivel azonosulni, és talán ez a legnagyobb hibája a filmnek.


A legjobb színész és a legjobb rendező

Leonardo DiCapriot tálcán kínálták a medvének az Oscar reményében. Noha a Visszatérő legjobb színésze Tom Hardy volt, karaktere szenvedései és a rajongók évekig tartó imája végre szoborba foglaltatott. Noha a Visszatérő a természetben való túlélésről szól, szembemegy a természet minden törvényével, ezért egy ponton hiteltelenné válik. Ettől eltekintve DiCaprio kiválóan alakított, sikere borítékolható volt. 

A Visszatérő egyébként nem érte be egy díjjal. A rendezője is kapott egyett. Alejandro Gonzalez Inárritu tavalyi, a Birdmannel elért sikere után idén sem mehetett haza csalódottan. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az operatőr is megkapta a maga szobrocskáját.



A legjobb színésznő

Kategóriájában a legjobb színésznő vehette át az Oscart tegnap este. Hogy miért mondom ezt? Az ok rendkívül egyszerű. Brie Larson A szobában a lelke legmélyéig hatolhatott, és ettől egy olyan karaktert formált meg, aminek minden percben érezhettük az érzéseit. Egyek voltunk az anyával, az első pillanattól a utolsóig. Olyan ösztönök szabadultak fel a játékában, amiket csak kevés nő tapasztalhat meg ennyire erőteljesen. Ebben az évben Brie Larson volt a legjobb.


A legjobb mellékszereplők

Ezt az Oscart Alicia Vikander érdemelhette ki A dán lányban nyújtott teljesítményéért, illetve Mark Rylance is kapott egyet a Kémek hídjáért. Noha én Stallone sikeréért szorítottam, és őszintén szólva csak utoljára jutott volna eszembe a neve, mégis egyeteértek az Akadémia döntésével. A női mellékszereplő díját pedig már akkor odaadtam Alicia Vikandernek, amikor megnéztem A dán lányt. Ha ő nem szerepelt volna benne, az a film talán feleannyira lett volna jó, talán még annyira sem. Ha ő nincs, Eddie Redmayne elveszett volna, hiába játszott jól. Ahogy a filmbeli karaktereik, úgy a színészek is csak ketten együtt tudták kihozni a legjobbat magukból.



Aki a legtöbbet kapta

Nem vagyok nagy véleménnyel a Mad Max- A harag útjáról, több ok miatt. Leginkább azért, mert ha megfosztjuk a látványtól, és csak a szöveget hallgatjuk, eltemethetjük a dramaturgiát, mert egyetlen értelmes párbeszédet sem hallhatunk benne. A történet önállóan nem állja meg a helyét, és úgy gondolom, hogy csak a látvánnyal nem lehet megvenni az embert. Meg lehetett. Sorolom, milyen kategóriában nyert a Mad Max: legjobb jelmeztervezés, legjobb látványterv/díszlet, legjobb smink, legjobb vágás, legjobb hangvágás és legjobb hangkeverés. Az, hogy ez a film majdnem az összes kategóriában indulhatott , és hogy ebből hatot díjra váltott, csak azt bizonyítja, hogy a nézők egyre felszínesebbé válnak. Mert ha levesszük a ruhát erről a filmről, csak az üresség marad.


A legjobb animációs film

Nem szeretném hosszasan ragozni, mert ebben a kategóriában valójában két mű versengett, és egyetlen film volt a befutó. Ugyanis az Anomalisát is esélyesként emlegették, a szobrot azonban már az Agymanók megjelenésekor odaadták a Pixarnak, az, hogy ennyit kellett várniuk, csupán formalitás.


A legjobb idegen nyelvű film

Örülnünk kellene, hiszen a Saul fia Szabó István Mephistója után újra szobrot hozott Magyarországnak. Sokáig vártam, mire végül úgy döntöttem, hogy megnézem a Saul fiát, mert tartottam attól, hogy ez is egy lesz azok közül a túlszappanozott holokausztfilmek közül, ám már az első öt percben tudtam, hogy nincs igazam. Úgy gondolom, sokat elárul a filmről az, hogy a teremben végig néma csönd volt, az előttem ülő lány még inni is alig mert. Mikor véget ért a film, egy rövid ideig mindenki ülve maradt, majd néma csöndben távozott. Egészen addig nem hallottam hangokat az ott jelen lévőktől, míg ki nem léptem az utcára a Puskinból, és valaki megkérdezte a társától, hogy szeretne-e rágyújtani. Ez a film az a film, amit a magyarokon kívül mindenki dicsér. Sok kommentet olvastam még a mai napon is, nem akarok a nagy magyarkodó történelemtudatlan hozzászólásokra reagálni, egyszerűen csak kötelezővé teszem ennek a filmnek a megnézését legalább egyszer az életben. Nem is feltétlenül a Holokauszt emlékezete miatt, hanem hogy emlékeztessen minket arra, hogy emberek maradjunk akkor is, ha a körülményeink ezt nem teszik lehetővé. 

Én örülök a magyar Oscarnak. És szerencsére még vagyunk ezzel így páran.


Nem emelem ki külön a következő kategóriákat, de felsorolom a nyerteseket:

Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight
Legjobb adaptált forgatókönyv: The Big Short
Legjobb vizuális effekt: Ex Machnina
Legjobb animációs rövidfilm: Bear Story
Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl In The River
Legjobb dokumentumfilm: Amy
Legjobb rövidfilm: Stutterer
Legjobb eredeti filmzene: The Hateful Eight
Legjobb eredeti betétdal: Writing's On The Wall (Spectre)
banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink