Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. február 7., vasárnap

A dán lány árnyékában

Írta: Tóth Judit

A dán lány egy erkölcsi és lélektani vívódás, melynek során minden értékrend és konvenció felborul a végső önmegvalósítás, a kiteljesedett önkép érdekében. Lily megszületésének szenvedés és önfeláldozás az ára, egy olyan korban, ahol még az orvostudomány is gyermekcipőben járt. Legalábbis ami a nemátalakító műtéteket illeti.   



A transzszexualitás még 2016-ban is egy olyan jelenség, amely a társadalom bizonyos rétege számára tolerálhatatlan jellemvonásnak minősül. 1926-ban azonban nem csupán a kellő ismeretanyag hiányzott az elfogadáshoz, az erkölcsök szigorú szabályai a hétköznapokban minden hasonló érzésű embert kitaszítottak a társadalomból. A dán lány egy férfi harcát mutatja be, melyet a világgal, a feleségével, önmagával, és az orvostudománnyal vív meg az önbeteljesedés érdekében. 

Koppenhágában járunk. Einar (Eddie Redmayne)  és Gerda Wegener ( Alicia Vikander) házassága jelenik meg előttünk, mindkét fél festőként keresi kenyerét. Einar elismert tájképeinek köszönhetően, míg Gerda portérfestőként próbál helyt állni, azonban sikerei kevésbé jelentősek, a nő férje árnyékában nem tud kiteljesedni.


Einar a történet szerint először éppen felesége kedvéért bújik női ruhába, hogy segítsen befejezni egy festményt. Ekkor az eddig példamutató férjként viselkedő Einarban valami végérvényesen megváltozik. Felfedezi az eddig ugyan elfojtott, de mindig is benne szunnyadó nőt, Lilyt. Először titokban elcsen pár ruhát Gerdától, majd egy játék során a nő egy összejövetelen az unokatestvéreként mutatja be Lilyt. Ezt követően Einar végérvényesen rálép a változás útjára, és eltökéli, hogy teljes értékű nővé válik. 

A film egy erkölcsi dilemma, egy lelki vívódás. Noha a középpontban Einar nővé válása áll, a dráma fokozásában sokkal nagyobb szerepet játszik felesége tragédiája, akinek egyetlen szó nélkül tűrnie kell férje elvesztését, ugyanakkor lelki támaszt kell nyújtania neki, hiszen ő az egyetlen, akire számíthat ebben a bizonytalan, olykor kilátástalannak tűnő helyzetben. Gerda minden családba vetett reményének szerte kell foszlania, amikor aláveti magát szerelme akaratának, és végigvezeti őt a nővé válás kegyetlenül rögös útján. Éreznie kell a társas magányt, az örökös aggodalmat, és a teljes ürességet a végső beletörődés előtt. Azonban Einar helyzete sem könnyű. Szembe kell néznie saját másságával, el kell fogadnia azt, és meg kell küzdenie a társadalommal és az orvostudománnyal. Az akkori álláspont pszichés betegségnek tekintette a transzszexualitást, amit különböző erős gyógyszerekkel próbáltak kezelni, ráadásul a plasztikai sebészet mint különálló sebészeti ág még nagyon gyerekcipőben járt, különösképp egy ilyen komplikált műtét esetében. Így a fizikai fájdalmak sokkal erőteljesebben hathattak rá. 


Eddie Redmayne és Alicia Vikander is esélyes a február 28-i Oscar- díjátadón, mint a legjobb férfi főszereplő és a legjobb női mellékszereplő. A színészi játék egyébként kifogástalan, bár Eddie Redmayne nem tudta levetkőzni  rá jellemző arcjátékát, pontosan ugyanazt nyújtotta, amit A mindenség elméletében már láthattunk tőle. A legjobb látványtervezésért is jelölték, megérdemelten, mert ez egy gyönyörűen fényképezett, elegáns film, finom hangulati megoldásokkal.

Ami pedig az egész filmet illeti: noha egy nagyon mély lelki folyamatot láthatunk kibontakozni, valami mégsem enged azonosulni a főhőssel. Hiába lájuk a tragédiáját, amilyen közel kerül hozzánk, legalább annyira el is távolodik tőlünk az érzés, talán éppen a két fél drámájának szembeállítása miatt.  Einar ugyanis alkalomadtán negatív színben jelenik meg, aki saját magán kívül semmivel és senkivel nem törődik. Míg Gerdát olykor éppen visszatartó erőként láthatjuk, aki nem hagyja, hogy férje azzá váljon, akivé szeretne. Ez lehet az oka annak, hogy a néző egyszerűen képtelen teljesen átadni magát a filmet, hiszen olykor épp a karakterek gátolnak meg, ami miatt egyszerűen nem lehetünk részesei a filmnek. Emiatt néhol vontatottá, lapossá válik, amit a gyönyörű képek és a hangulatfestő zene old fel.

Összességében, az életrajzi filmek kedvelői számára abszolút befogadható darabbá válik A dán lány. A mondanivalója mindmáig aktuális maradt, mert ugyan az orvostudomány rohamosan fejlődött, a gondolkodásmód talán nem követte olyan gyorsan...
banner
Previous Post
Next Post

Partnereink

Partnereink