Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. január 10., vasárnap

Tarantino Aljas nyolcasa

Írta: Kármán Bence

Quentin Tarantino idén is meglepett minket egy filmmel. Igaz, hazánkban csak a héten jelent meg, azonban máshol már bemutatták.

forrás: www.mozistar,hu

A sztárgárdája igen változatos. Samuel L. Jackson, természetesen nem hiányozhat; de mellette még a szokásos gárdából feltűnik Tim Roth is, aki szerepelt még a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény című Tarantino filmekben, illetve itt van Michael Madsen, akit ismerhetünk szintén a Kutyaszorítóban-ból, de láthattuk még a Kill Bill szériában is. Új alakként megjelenik Kurt Russell (ő mondjuk a Halálbiztosban is játszott, de semmi többen), Jennifer Jason Leigh, és meglepetésünkre Channing Tatum.

A történet nagyon ismerős lesz azoknak, akik ismerik Tarantino első filmjét. Északon járunk a rabszolga felszabadítás után. Marquis Warren (Samuel L. Jackson) az óriási hóvihar előtt fuvart kér John Ruth-tól (Kurt Russell). Kiderül, hogy mindketten fejvadászok, s utóbbi karakterünk éppen egy nőt visz bitófára 10 ezer dollár fejében. Útközben még felszedik Mannix sheriffet (Walton Goggins), majd a hóvihar elől megszállnak egy helyi kis fogadóban. Ott megismerkedünk egy csomó karakterrel, s kiderül, hogy senki sem az, akinek mutatja magát. (A fogadóban játszódó rész hasonlít a Kutyaszorítóbanra)


A film első fele (kb. a 90. percig) csak és kizárólag párbeszédekből épül fel. Tarantinotól nem idegen, mondhatni a védjegye a hosszúra nyújtott dialógok. Néha előny (lásd: Ponyvaregény), néha hátrány (lásd: Halálbiztos). Itt tökéletesen minden a helyén van. Pörgősek, lazák, jól megvannak írva. Például a kor ismertetése tökéletes. A kocsiban a nő "leniggerezi" Samuel L. Jackson karakterét, majd Russell közli, hogy ma már nem szeretik a feketék, ha leniggerezik őket. Szép, és okos. Olyan szinten okos, hogy itt el is gondolkodhat a néző azon, hogy a feketékkel a történések előtt hogyan bántak, majd most szinte ugyanúgy bánnak a nőkkel. Egy kis feminista hangvételt érzékelhetünk, de tökéletesen beleillik, és ráadásul még igaza is van. 

Szóval, amikor a kocsiban utaznak, még működik a forgatókönyv. Ott még tényleg le a kalappal. Viszont, amikor elkezdi felvezetni a szállós részt, ott hirtelen kell megismertetnie a filmnek három-négy karaktert. Ezt úgy valósították meg, mint valamilyen szerepjátékban. Kurt Russell elmegy "A" emberhez. Beszélgetnek, de hosszas monológot "A" ember tart. Majd elmegy Russell a "B" emberhez ott is beszélgetnek ugyan így, és így tovább. Értem, sőt még a film is kimondja, hogy azért kell leállni bájcsevegni, mert Russell tudni akarja, hogy kikkel lesz összezárva, de a megvalósítása tényleg nagyon WOW-os(World Of Warcraft). A vágás is kizökkentő. Mutatják, amikor alanyaink megérkeznek, hogy áll már bent egy kocsi. Majd cseverészni kezd a kocsis a fogadóssal, hogy van már itt egy kocsi. Ez csak azért probléma, mert így egy-két percig nem jutunk sehova, csak állunk egy helyben.

forrás: www.sg.hu

Viszont a második fele. Uram isten. Beindul a következő másfél óra. Az első felében tényleg nem történik szinte semmi, csak a karaktereket ismerjük meg. Majd elkezdenek cselekedni. Az igazi vérontás. Pisztolypárbaj. Árulások. Egyszerűen minden. S itt szeretnék rátérni kettő darab nem megszokott Tarantino védjegyre, mert innentől vehető észre. Az első a kegyetlenség. Aki látott már Tarantino filmet, az tudja, hogy annyi vért használnak fel, mint egy Fűrész film forgatása alatt. Az viszont nem jellemző, hogy a karakterek kínozzák egymást. Egyetlen egy esetre emlékszem csak tisztán, amikor Michael Madsen karaktere a Kutyaszorítóbanban levágja a rendőr fülét. Itt egy férfi leszop egy másik férfit, pusztán kínzásból;vagy egy másik esetben a  hidegben meztelenül egy férfit végigvezetnek (utalás: klasszikus west tern-es kínzás, csak ott a melegben); here lelövés; akasztás (nem a megszokott módon); és így tovább. Ezek viszont nagyon jól működnek, tökéletesen beleillenek a filmbe, csak Tarantinotól elütnek. A másik nem megszokott jegy a narráció. Na ez viszont nem kellett volna. Kettő helyen szólal meg maga Tarantino. Olyan két helyen, ahol teljesen indokolatlan. Mindkét helyen egy kisebb rendezői fordulattal meg lehetett volna oldani a dolgokat. Az egyik egy kulcsfontosságú rész, amikor beindulnak a cselekmények Samuel L. Jackson hosszú monológja után. Ezt lehetett volna hagyni az újranézés varázsának. A másik esetben pedig a flashbackben narrációval fejezi ki az időnek a múlását, pedig egy egyszerű montázs technikával azt is meg lehetett volna oldani. Ezt nagyon gyűlöltem.


Összességében nézve ez egy tipikus Tarantino mozi. Lehengerlő operatőri munka, pörgős párbeszédek, a történet fejezetre tagolása. A színészek is bámulatosak. Kurt Russell, és Jennifer Jason Leigh fantasztikusak, és tökéletesen működik közöttük a kapcsolat. Samuel L. Jackson ahogy azt tőle elvárhattuk: jól játszott. Mindenki kellően lenyűgöző, és kellően aljas. Csak ajánlani tudom, Tarantino fanoknak kötelező! 

forrás:www.sg.hu

banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink