Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. január 3., vasárnap

Mágnás Elza fél világa

Írta: Tóth Judit

December 30-án debütált a legújabb magyar tévéfilm a Duna TV-n: a Mágnás Elza utolsó napjairól és megöléséről szóló Félvilág sikerétől azóta is harsog a sajtó. A filmet a MÉDIAKLIKK.HU-n még néhány napon át megtekinthetik. 

forrás:www.cinestar.hu

Megmondom őszintén, nálam az Álom.net megjelenése környékén érte el a magyar film a mélypontját, és egészen a Liza a rókatündérig le is vettem a kezem róla. A magyar filmipar azonban az utóbbi 2-3 évben bebizonyította, képes a megújulásra, és nem merül el a szürkeség elszálló hamvában. 

Mikor először olvastam a Félvilágról, attól tartottam, ez is egy olyan film lesz, melyet nagy médiafelhajtás övez, azonban az elvárásoknak egyáltalán nem tesz eleget (mint ahogyan ez megtörtént a Veszettek esetében.) Szerencsére nem lett igazam, és bár ugyan néhol vontatottnak éreztem a filmet (főként a szereplők dialógusainál), egyetlen egyszer sem néztem rá az órámra, mert egy olyan légkört teremtett a film, hogy (függetlenül attól, hogy tudtam a cselekmények végkimenetelét) hevesen dobogott a szívem. Ez a film észrevehetetlen apróságokkal kelti fel az emberben a feszültséget, enyhén ránk hint egy vékony réteget éppen akkor, amikor már kezdene elkalandozni a figyelmünk. 

A történet 1914-ben játszódik, és a Mágnás Elza megölése előtti utolsó néhány napot mutatja be nekünk. A főhősünk a monarchia leghíresebb kurtizánja, aki egy híres bútorgyáros, Max Schmidt  (Kulka János) kegyeit élvezi. Elza (Kovács Patrícia) komornájával (Gryllus Dorka) és frissen alkalmazott szobalányával (Döbrösi Laura) él egy fedél alatt, a konfliktusok a köztük lévő kapcsolatrendszerből épül ki. 


Egy pszichothriller bontakozik ki előttünk, Egy olyan lelki síkon elhatalmasodó tragédia részesei lehetünk, ahol a világnézetek, az értékrendek, és az érdekek is összeütköznek egymással. Nézzük meg ezt egy kicsit alaposabban! Mágnás Elza azt a nőt tartja el, aki korábban az ő talpraállásában segített.  Azzal a nővel él egy fedél alatt, akivel korábban legjobb barátnők voltak, akivel ugyan közös a múltjuk, mégis csak egyikőjüknek lett csillogó a jelene. A köztük lévő kapcsolat mélysége, és közös előéletük alapján azt feltételezhetnénk, hogy minden a legnagyobb rendben köztük. A történet előrehaladtával azonban az erkölcsi nézetbeli ellentétek (míg Elza tovább folytatja életmódját, komornája a vallás felé fordul) a folyamatos sérelmek, nézeteltérések miatt ez a kapcsolat kihűlt, egy úr-szolga viszonnyá konvertálódott. Aztán ott az ártatlan Kató, aki mindenféle tapasztalt nélkül került a fővárosba, hogy valaki szolgálatába álljon. A néhány Elzánál töltött nap alatt egy olyan erkölcsi értékrenddel találkozik, mely tökéletesen ellentétes az ő neveltetésével, ugyanakkor az új ingereket nem taszítja el magától teljesen, hiszen egy rövid ideig fontolgatja, hogy ezt az életet választja. Kató áll Rózsi és Elza között. Az ő alakja, jövőképei miatt a két nő többször is nézeteltérésbe kerül, és bár Rózsi alulmarad a vitákban, később mégis az ő értékrendje győzedelmeskedik, hiszen Kató végül nem lép a kurtizánok útjára, noha a könnyedebb élet egy röpke időre őt is reménnyel kecsegtette. 

A térképünk úgy lesz teljes, ha szót ejtünk Mágnás Elza kapcsolatairól is. Eltartója Max Schmidt, akivel csupán egy órát tölt el egy héten a férfi egyéb elfoglaltságai miatt. Az évek óta tartó kapcsolatot az érdek tartja fent, hiszen egyikük testi kielégülést, míg másikuk anyagi biztonságot kap partnerétől. Ettől Elza élete kiüresedett, unalmassá vált. Ezért engedte közel magához a fiatal költőt, aki kedvességgel, figyelemmel halmozta el a nőt. 

forrás:www.filmpositive.hu

Így érthetjük meg a film címét is. A film ugyanis olyan életeket mutat be, amik maga valójukban nem teljesedhettek ki. Míg Elza az ürességtől, az unalomtól és a magánytól szenved, Rózsi élete sötétté, komorrá, és megkeseredetté vált. Kató élete elején jár: választások sora áll előtte, így élete még nem teljesedhetett ki. Maxról is szót kell ejteni, akinek azért nem lehet teljes az élete, mert egy olyan nőt "csodál", akit nem mutathat be a családjának, akit nem vállalhat fel nyilvánosan életstílusa miatt. És ha ezek a fél világok találkoznak a maguk összeférhetetlenségeikkel, a tragédia elkerülhetetlen, és Elzát egy utazókosárban találják meg holtan. 

Ezt a folyamatot követhetjük tehát végig másfél órában. Gyönyörű képi világával, remek színészi játékokkal, és az utolsó percig izgalomban tartó cselekményvezetésével a Félvilág beírta magát a magyar tévéfilm egyik legkiválóbb alkotásai közé. 

banner
Previous Post
Next Post

Partnereink

Partnereink