Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2016. január 31., vasárnap

Brooklyn: régen minden tökéletes(en unalmas) volt

Írta: Pirmann Tamás

A november hónap folyamán a londoni metrómegállókban ennek a filmnek a plakátjába lehetett a legtöbbet belebotlani, kiválóbbnál kiválóbb nevek idézeteivel és ajánlásokkal. Ez engem se hagyott hidegen, így érdeklődve néztem meg a Brooklynt januárban, de a végeredmény a beígérteket sajnos meg se közelítette.


Az alaphelyzet szerint főhősnőnk, Eilis (Saoirse Ronan) egy kiváló nevelésben részesült, szorgalmas, kötelességtudó, gyönyörű, fiatal, katolikus ír lány, akinek állhatatos munkája és szerető nővére támogatása által lehetősége nyílik elutazni az Egyesült Államokba egy jobb élet reményében. A kezdeti nehézségek és honvágy közepette megtanul megbékélni bevándorló-sorsával, munkát kap Brooklynban, beilleszkedik, és az idő múlásával elkezd tanulni is, valamint szert tesz egy hozzá hasonló olasz fiú, Tony (Emory Cohen) szerelmére egyaránt. Bizonyos események hatására azonban hazautazik Írországba pár hétre, ahol is viszonyba keveredik a város legexkluzívabb fiújával, Jim Farrellel (Domhnall Gleeson.) Eilisnek döntenie kell, hogy enged-e az otthon szeretetének és az újonnan feltörekedett honvágyának és Írországban marad, vagy visszatér Brooklynba és folytatja saját életét.

Hogy ne legyek teljesen elítélő ezzel a filmmel kapcsolatban, hangsúlyoznám, hogy technikailag nem egy rossz filmmel van dolgunk. Az operatőri munka meglehetősen szép, érzékletesen sulykolja a nézőbe is Írország szépségeit Brooklyn egyhangúságával szemben. A színészi játék ugyancsak helytáll, amennyire tud, bár nem díjnyertes az egész dolog. 


Először is, az egész film lapos. A konfliktusok nem élők, a hangulat unalmas és vontatott, szorongás nincs egyáltalán, hiszen az egész alaphelyzet úgy van tálalva, hogy a nézőnek fel se merüljön, hogy mi is lesz a végkifejlet. A karakterek ugyan jó színészeket kaptak, de nem mutatnak többet magukból, mint kéne. Eilis egy földre szállt angyal, Tony egy dolgos amerikai, Jimről meg még ennyit se tudunk meg. Mindenki éppen úgy van ábrázolva, ahogyan az őket körülölelő sztereotípiák és/vagy a díjkiosztó társaság nosztalgiafaktora megkövetelik, amikor még minden „tiszta, szeplőtlen és tiszteletreméltó volt.” A film nem veti fel azt az egyre relevánsabb társadalmi kérdést, hogy migránsként élni és küszködni egy új társadalomban vajon pontosan milyen fájdalmakkal és megpróbáltatásokkal járhat, hiszen Eilis egész környezete gyakorlatilag minden lehetőséget megadott neki a fejlődéséhez. Megkerüli a hagyományos erkölcsütköztetést is, ami az akkori ír falusi hagyományok és az amerikai nagyvárosi életvitel felvethetne: aki az előbbit gyakorolja, az jó, aki az utóbbit, az nem viszi semmire. Legalább is ennyiben zárja le maga Eilis házinénije, aki megannyi befogadott lány közül csak rá hajlandó büszkének lenni, így afféle konzervatív rezonőrként funkcionálva.



Mindez sajnálatos, hiszen a potenciál a történetben megvolt ahhoz, hogy egy reflektáló filmalkotás lehessen egy kiváló karrierponttal együtt Saoirse Ronan életében. Azonban a Brooklyn egy nosztalgia-díjfilmnél több nem akar lenni, ez azonban nem elég ahhoz, hogy ténylegesen jó film is legyen. Ha tehetném, olyan korosztálynak ajánlanám, aki ezt a korszakot átélte, mert ők biztosan remekül szórakoznának rajta, azonban ez gyakorlatilag keresztülvihetetlen, hisz ők már hatalmas többségben nem élnek. Így viszont javaslatomon kívül esik: aki nem látta, vagy nem tervezte megnézni, semmit nem vesztett az égvilágon. Aki látta, annak meg elmerül az egész korszakkal együtt a feledés negédes homályába.
banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink