Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2015. október 16., péntek

Őrült tánc! – az Erkel Színházban – de van benne rendszer

Az idei év szeptember utolsó vasárnap estéjét az Erkel Színházban töltöttem Őrült táncosok társaságában, az Őrült tánc! – de van benne rendszer című előadáson. A Magyar Nemzeti Balett világhírű kortárs koreográfusok egyfelvonásos műveiből ad ízelítőt az est folyamán. Ebben az évadban, a már korábban látott darabok mellett – Trójai játékok, Petite Mort, Hat tánc – új bemutatót is üdvözölhetünk a táncjátékok palettáján a Walking Madet, Johan Inger művét.

A táncest tehát négy egyfelvonásos modern koreográfiából áll össze.

Trójai játékok

Az első, amit láthatunk a trójai játékok, ami nagyon hatásos kezdésnek bizonyult, és főleg a hölgy nézőkre tesz nagy hatást, hiszen 8 nagyszerű technikai tudással bíró férfi balett művész táncolja félmeztelenül, nem sok helyet hagyva a képzeletnek. Tehát a látvány fantasztikus, a darab pedig nagyon különleges, mert ritkán lehet látni egy egész felvonás alatt csak férfi táncosokat a színpadon. Robert North, a mű amerikai koreográfusa eredetileg a Trójai játékokat 1974-ben a Londoni Kortárs Táncszínház férfitáncosai számára készítette, hogy ironikus látásmóddal mutassa meg a férfiasság, „macho szellemiség” táncos kifejeződését. A műfaji megjelölésnél is ez áll: „Férfi balettparódia egy felvonásban”. A mű mára modern-klasszikussá vált, és bekerült méltán a világ számos jelentős társulatának a repertoárjába. Számomra is nagyon élvezetes volt, a látvány, a tánc és a humor sajátos, csodás egyvelege.

Alkotók: Koreográfus - Robert North, Zeneszerző – Bob Downes, Betanító balettmester: Julian Moss, Jelmeztervező: Peter Farmer, Világítástervező: Kirk Bookman, Balettmester – Tengler Tamás
Szereposztás: Leblanc Gergely, Randziush Mikalai, Lagunov Ievgen, Balázsi Gergő, Darab Dénes, Molnár Dávid, Takahashi Yuya, Katona Bálint

Az első egyfelvonásos után az előadásban egy kis szünet következett, hogy a zenekar felkészülhessen, hiszen a Petite Mort és a Hat tánc Mozart varázslatos zenéjére van koreografálva, amit élő zene kísér. Ez a legkülönlegesebb és legcsodálatosabb a Magyar Állami Operaház és az Erkel Színház előadásaiban, az élő zene. A zenekar jelenléte olyan mással vissza nem adható hangulatot és hangzást ad az előadásoknak, ami pótolhatatlan. A karmester, a zene – és táncművészek együtt lélegzése teszi olyan egyedivé és csodálatra méltóvá a Magyar Nemzeti Balett előadásait. Ez ebben az esetben sem volt másképpen, Jiri Kylián egyfelvonásosai nagyon lebilincselőek voltak. 

Karmester: Kollár Imre
Közreműködött a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Jiri Kylián – Wolfgang Amadeus Mozart
Jiri Kílián cseh koreográfus több táncművet is készített Mozart muzsikájára. A zeneszerző halálának 200. évfordulóján egy különleges balettel tisztelgett a nagy komponista előtt.

Petite Mort

Hat nő, hat férfi és hat kard szerepel a különleges hangulatú alkotásban, melyben kellékként bizarr kerekeken guruló fekete barokk stílusú ruhák is megjelennek. A darab képi szimbolikája egy olyan világot mutat be, ahol az agresszió, a szexualitás, a csönd, a muzsika, a sebezhetőség, az egymásra utaltság és az örök emberi szépség együtt létezik sajátos költőiségben. 2013 májusa óta szerepel a Magyar Nemzeti Balett repertoárjában.

Ebben a darabban nagyon különlegesnek találtam a karddal táncoló 6 férfit és a legváratlanabb a kerekeken guruló fekete barokk ruha volt, amit természetes módon, könnyedén bevontak a balett művészek a táncukba. A Mozart zene klasszikussága, a koreográfia újszerűsége és a táncosok könnyed eleganciája nagyszerű elegyet alkotott a színpadon.

Szereposztás: Asai Yuka, Felméri Lili, Tanykpayeva Aliya, Sarkissova Karina, Pap Adrien, Kozmér Alexandra, Morvai Kristóf, Majoros Balázs, Leblanc Gergely, Liebich Roland, Oláh Zoltán, Kekalo Iurii

Hat Tánc

Kylián balettjében a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot ültette át a mozdulatok nyelvére. Nem akart semmilyen történetet sem elmesélni, inkább a börleszk szótári meghatározásának megfelelően esetlen, rizsporos parókájú, olykor irreálisan viselkedő hősök képtelen helyzeteire, helyzetkomikumaira építette táncdarabját. A nyolc táncos az első pillanatban úgy jelenik meg a színpadon, mintha egy Mozart korabeli panoptikumból lépnének elő, majd éppen a koreográfia újszerűsége, frissessége és szédületes dinamikája okozza, hogy egyre modernebb, időtlenebb hőseivé válnak Kylián abszurd alkotói világának.

Bizony az első pillanatban úgy tűnik nem lesz sok különbség az előző felvonáshoz képest, azonban ez az illúzió hamar tovaszáll. Ami rövid időn belül feltűnik, hogy a táncosok arca fehér porral van bekenve, ami minden forgásnál fehér lisztfelhőt von köréjük, jelezvén, hogy ez az egyfelvonásos nem lesz rendhagyó. És bizony hamar rájövünk, hogy a tánc parodisztikus, humorral fűszerezve adja át a barokk kor hangulatát, miközben igyekszik megtartani a tánc klasszikusságát. Nagyon élvezetes darab, ajánlom minden balett rajongónak.

Szereposztás: Rotter Bianka, Purszky Lilla, Scanlon Kelsey Ilona, Sári Réka, Babácsi Benjamin, Szegő András, Medvecz József, Taravillo Carlos, Tóth Barbara, Krupp Anna, Szigeti Gábor, Kohári István, Komarov Alexandr, Molnár Dávid

Petite Mort és a Hat tánc alkotói: koreográfus, díszlet, jelmez (Joke Visser) - és világitástervező (Joop Caboort) – Jiri Kylián, Zeneszerző – Wolfgang Amadeus Mozart, Világítás/műszaki adaptáció: Kees Tjebbes, Betanító balettmesterek (Petite Mort):Bos Cora Kroese, Elke Schepers, Kövessy Angéla, Betanító Balettmesterek (Hat tánc):Yvan Dubreuil, Venekei Marianna


Walking Mad – premier

Egy fal, 3 női és 6 férfi táncos, és Ravel Bolerója. Ez az alapja Johan Inger svéd koreográfus egyfelvonásos balettjének, amelyet eredetileg a Holland Táncszínház társulata számára készített 2001-ben. 

Az egyre fokozódó, feszültebbé váló zenére a minimalista tér újabb és újabb formákat ölt, s benne újabbnál újabb alakok jelennek meg, egyre őrültebb helyzetekben. A koreográfus így jellemzi röviden művét: „Ravel híres Bolerója és annak fűtött, már-már giccses története vitt rá, hogy elkészítsem a saját verziómat. Hamar eldöntöttem, hogy a kapcsolatokról fog szólni, melyek különböző formában és körülmények között mutatkoznak meg. Kitaláltam egy falat, amely képes megváltoztatni a teret a minimalista zene alatt, és kisebb tereket kialakítani a szituációkhoz. A Walking Mad olyan utazás, amely során félelmeinkkel, vágyódásainkkal és a lét könnyűségével találkozunk. »A legnagyobb áldások az őrület képében találnak ránk.« – mondta Szókratész.”

A négy egyfelvonásos közül a Walking Mad lelkesített a legkevésbé. A tánc és a táncosok helyett egy mozgó fal került a középpontba. Érdekes volt, látványos és tulajdonképpen megfogott, hogy a táncosok a falat használják végig kellékként, de számomra kicsit koncepciótlan volt, nem igazán jött át hogy tulajdonképpen miről szól, túl elvont, túl modern, a táncról lekerült a hangsúly és nem tudott érvényesülni a táncosok technikai tudása sem. Bár úgy sejtem, hogy némely részeknél nehezebb feladatuk volt, mint egy klasszikus darabnál. Az ismert Ravel zene fantasztikus volt, bár hiányoltam az élő zenét. Számomra a koreográfiának nem sikerült visszaadni a zene katarzisát, hiányérzet maradt bennem az őrület számomra a zenében jobban kibontakozott, mint a színpadon. Azonban az alapötlet, azaz a fal térbeli mozgatása, a látvány és a színpadkép egyedisége miatt érdemes megnézni, látványos produkció és abszurditása miatt az Őrült este méltó megkoronázása.

Alkotók: Koreográfus, Díszlet - és jelmeztervező – Johan Inger, Zeneszerző – Maurice Ravel, Arvo Part, Világítástervező – Erik Berglund, Betanító balettmester: Yvan Dubreuil, Kövessy Angéla
Szereposztás: Tóth Barbara, Carulla Leon Jessica, Balaban Cristina, Timofeev Dimitry, Krajczár Balázs, Vila Ricardo, Myasnikov Boris, Kekalo Iurii, Majoros Balázs

Összességében az Őrült tánc! – de van benne rendszer című modern balett – est nagyon színvonalas, jól összeállított táncelőadás, számomra is maradandó élményt nyújtott egyfelvonásos táncművek színes palettája.

Írta: Magera Nikoletta
Fotók: www.opera.hu
banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink