Tisztelt Olvasók!

Ezúton értesítünk mindenkit, hogy elindult az ÚjBekezdés kulturális portál. Ezzel az Uploaded Magazin aktivitása megszűnik, azonban a rajta lévő tartalmak megőrzése érdekében archívumként megmarad, amely az új felületen is elérhető lesz.

Ugyanazon elvek mentén, jobb technikai feltételekkel, és hatalmas lendülettel folytatjuk.

Köszönjük az eddigi szerkesztők munkáját, különösen Tóth Juditét, valamint köszönjük nektek is!

Találkozzunk az új oldalon!


Üdvözlettel:

A szerkesztőség


2015. október 18., vasárnap

Gyorstalpaló: 5 megrázó filmvég

Írta: Kármán Bence

Ezúttal öt olyan filmet gyűjtöttünk össze, melynek a végén garantáltan nem tudod abbahagyni a gondolkodást. Mélyen érzelmeid hatása alá kerülsz, és órákig az események végkifejletén rágódsz.  A lista természetesen szubjektív. 



5. Isten hozta őrnagy úr!

Műfaj: szatíra
Év: 1969
Rendezte: Fábri Zoltán
Főbb szerepben: Latinovits Zoltán, Sinkovits Imre, Fónay Márta, Venczel Vera

Történet röviden:
A második világháború ezerrel tombol. A Tót család fiú gyermeke kint harcol a fronton, és levélben megkéri szüleit, hogy pár napra fogadják be a drága Őrnagy urat, mert az idegei már teljesen kikészültek. Az őrnagy úr megérkezik, s fel is borul a család élete. Mindent megtesznek azért, hogy a vendég jól érezze magát, hogy a fiúknak minél jobb legyen a háború poklában.

Először:
Ezt a filmet csak azért raktam bele a listába, mert szerettem volna egy magyar filmet is itt tudni.
Örkény István Tóték című műve alapján készült a film.

Másodszor:
A film központi témáját illetően, egy szatíra. Arról szól, hogy az elnyomó hatalom, miként és hogyan manipulálja a környezetében élőket. A Tót családot csak sajnáljuk. A tekintetes tűzoltó, az apa, állandóan alázva van; a lány, az apja helyett már az őrnagy urat isteníti; az anya pedig minden szó nélkül teljesíti a vendég akaratát, mert nőnek csak a fia sorsa a fontos. Egy igazi terror ami itt folyik. Éjjel dobozolniuk kell, nappal pedig dolgozni. Majd jön egy fordulat, mit nem árulok el, csak annyit fűzők hozzá, hogy e miatt, sokkal jobban sajnálja az ember Tótékat. S jön a vége. Ami egyszerűen hátborzongató. A befejezésben felmentést nyer a család, ráadásul tökéletes forma nyelvvel, s a nézőnek a hátán végig fut a hideg, ha hagyja magát berántani, úgy, teszem hozzá, hogy az egészből semmit se látunk. A film vége az, többek között, ami miatt ez az alkotás kitűnik a magyar film történelemből.




4. Psycho

Műfaj: pszicho-thriller
Év: 1960
Rendezte: Alfred Hitchcock
Főbb szerepben: Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh

Történet röviden:
Marion a titkárnő meglép főnöke pénzével. Útközben folyamatosan küzd magával, hogy miként, s hogyan lépjen le. Éjszakáját egy kis lecsúszott motelban tölti, mely a Bates nevet viseli. A motel tulajdonosa Norman Bates, aki már-már túl kedvesen viselkedik a lánnyal.

Először:
A film nem az, minek mutatja magát.
Stúdió támogatást Hitchcock nem kapott filmre, pedig 1960-ra már nagy neve volt a rendező úrnak.
A legismertebb Hitchcock film, pedig a "leg nem hitchcocibb film". (Ugyan is a rendező, arról vált ismerté, hogy thrillereket készített, melyeknek központjában mindig egy személy áll, s ezen az egy személyen keresztül megy végig a cselekmény.)

Másodszor:
A filmnek egy jelenetét biztosan ismeri mindenki, hiszen mostanra már minden gyermek úgy születik, hogy tud a zuhanyzós jelentről. Ebben a filmben van. Az a jelenet, amikor a nő zuhanyozik, és megjelenik egy alak a zuhanyfüggöny mögött, elrántja, és megkéseli, azzal a zenei aláfestéssel, mely a horror és thriller műfaj alap zenéje. Viszont itt nem tudja a néző, hogy ki a tettes. Ki lehet? Norman? Az anyja? Valaki más? Nem mondom el, annyit azért elárulok, hogy a film végén akkorra csavar van, hogy leborulsz a székről, megrázó, és a történelem egyik legijesztőbb záró képét kapjuk. A néző lelkébe lát!








3. Más világ/The Others

Műfaj: Horror
Év: 2001
Rendezte: Alejandro Amenábar
Főbb szerepben: Nicole Kidman, Cristopher Eccleston, Fionnula Flanagan

Történet röviden:
Grace egy anyuka, ki két gyermekével él egy kisebb kastélyban. A gyerekek nem léphetnek be olyan szobába, mely nincs besötétítve. Így anyjuk tanítja őket otthon, s neveli őket egy elég erős vallási közegben. Majd egy szép napon valami furcsa dolog történik a házban. Az anya gyanakszik, hogy szellemek jelentek meg, de soha sem ismeri be magának.

Először és Másodszor:
A film egy nagyon egyszerű horror. Egy kísérteties kastély, egy megjelenő kísértettel, rejtély, furcsa és gyanús figurákkal. Az állandóan sötétítendő szobákkal megvan a folytonos sejtelem és nyomasztó érzet. Egyszerű, rettentően sok kérdést lebegtetve, melyeket a film végén megmagyaráz. Na és hogy! Úristen! Ezt még nem láttad! Egyáltalán nem! A végén felborít mindent, és közli veled, hogy látod, így is lehet horror filmet csinálni. Nem csak megrázó, és érdekes, de felettébb kreatívan átgondolja az egész sémát. Borítja a megszokott rendszereket. A vége miatt kötelező!



2. Fűrész/Saw
Műfaj: Thriller
Év: 2004
Rendezte: James Wan
Főbb szerepben: Cary Elwes, Leigh Whannell, Danny Glover

Történet röviden:
Két fickó egy elhagyatott helyen felébred. Megtudják, hogy elrabolták őket, s az elrabló megadja nekik a lehetőséget arra, hogy kiszabaduljanak, de csak és kizárólag hatalmas kínok által.

Először és Másodszor:
Ha valaki meghallja azt, hogy Fűrész film, mindenkinek a totális trancsír jut az eszébe. Pedig ez a széria is elindult valahonnan. A legelső rész nem ontja magából a művért, nem kegyetlenkedik brutális látványokkal. Csak el akar mesélni egy történetet, és okítani akarja a nézőt. Folyamatosan fürkésszük a jeleneteket. Már mindenki és minden gyanússá válik. Ki lehet a gyilkos? S végig ott van az orrunk előtt. A film tökéletesen kihasználja azt, hogy azt hisszük, minden apró részletre odafigyelünk. Megdöbbentő! Bebizonyítja, hogy nem. Ne hidd el azt, ami egyértelműnek tűnik!




1. A köd/The Mist

Műfaj: Misztikus
Év: 2007
Rendezte: Frank Darabont
Főbb szerepben: Thomas Jane, Marcia Gay Harden, Laurie Holden

Történet röviden:
Egy átlagos nap. Apuka a kisfiával elmegy bevásárolni. Mindenki boldog, és minden hétköznapi. Majd egyszer egy sejtelmes köd lepi el a várost. Hamar kiderül, hogy nem egy szokványos ködről van szó. Ez egy olyan köd, melyben szörnyek élnek.

Először:
Stephen King novella alapján készült a film.

Másodszor:

A film központjában az emberi gondolkodás, és hit áll. Mit gondol az ember, ha be van zárva másokkal, és nem tud kimenni, mert oda kint minden akar egy darabot az emberből. Miként fordul át a reális világ vallási fanatizmusba. Ki hogyan, és miként értelmezi a ködöt. Miközben ilyen kérdéseket boncolgat a film, közben szórakozik veled. Eszköze pedig a klisék. Viszont úgy használja őket, hogy a szokványos és megszokott értelmezésüket megfordítja. Például: Egyik legismertebb klisé a romantikus filmek végén: rohanunk a repülőtérre a szerelmünkért az utolsó pillanatban. Csak hogy, ha ebben filmben lenne ilyen jelenet, akkor nem érnénk el a gépet, és a szerelmünk elszállna a messzeségbe. Így használja a kliséket. Ezzel az egész játék idő alatt folyamatosan ledöbbenünk. S a vége megrázó. Azt hiszed, hogy azt a bizonyos dolgot nem teszik, mert túl kegyetlen lenne, és megteszik. Majd bűnhődik a főhős, és még rátesznek egy lapáttal. Kegyetlen. A stáblistát végig ülöd, mert tátott szájjal veszed majd a levegőt! Ez tényleg!


banner
Previous Post
Next Post

0 megjegyzés:

Partnereink

Partnereink